12.8.2021
Myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä on puhuttu paljon. Erityisesti b2b-maailmassa myynti toivoo markkinoinnilta tulitukea liidien hankinnassa ja nurturoinnissa. Haasteeksi markkinoinnin ja myynnin yhteistyössä on usein funktioiden siiloutuminen, tiedon kulku, kampanjoiden synkronointi, erilaiset tavoitteet ja palkkiomekanismit. Tämä synnyttää tilanteita, joissa yhteistyön tehot jäävät syntymättä.
Sales Enablement ajattelulla pyritään pääsemään siilojen vaikutuksista eroon. Kun johtoryhmätasolla nähdään yhteinen visio myynnin mahdollistamisessa ja nähdään eri funktioiden roolit asiassa, niin voidaan saada merkittävää kasvua aikaiseksi.
Jos myynti ei pääse tavoitteeseensa voi tiimi yhdessä katsoa peiliin.
Yrityksissä on haettu ratkaisua myynnin ja markinoinnin toimintoja yhdistämällä. Usein markkinointifunktiot on yhdistetty myynnin funktioon, mutta myöskin toisinpäin. Muutokset ovat yksilötasolla haastavia, mutta kuten Simo Ikonen Liana Technologiesilta podissamme kertoo, on funktioiden yhdistämisellä saatu merkittäviä tuloksia ja etuja. Kuuntele podcast-jakso tästä.
Yhdistämisellä on ennenkaikkea etunsa siinä, että tavoitteista tulee yhteisiä ja koko tiimi kokee vastuun myynnin onnistumisessa. Jos myynti ei pääse tavoitteeseensa voi tiimi yhdessä katsoa peiliin.
Olkaa siis rohkeita, miettikää miten teidän yrityksessä haluatte myynnistä ja markkinoinnista enemmän kasvutehoa. Funktioiden yhdistäminen on ainakin btob myynnissä yksi varteenotettava mahdollisuus.
Kannattaa kuunnella podimme asiasta!
Kaupallista syksyä !
Kirjoittaja on Helsinki Sales Academyn perustaja ja myynnin kehittämisen asiantuntija.
Olli Syvänen
Founder & Chairman