Tilauspohjainen liiketoiminta vauhdittuu B2B-myynnissä!

3.12.2020

Tilauspohjainen liiketoiminta on tällä hetkellä yksi suurimmista B2B-myynnin trendeistä. Olemme kuluttajina oppineet ostamaan palveluita ja tuotteita tilauspohjaisesti, ja haluamme tehdä sitä yhä enemmän myös yritysten välisessä kaupassa. 

Miksi tilauspohjainen liiketoimintamalli vauhdittuu? 

Kuluttajina olemme jo vuosia ostaneet palveluita, joista maksamme kiinteän hinnan kuukausittain. Useimmiten palvelut ovat jatkuvia, jos emme niitä itse irtisano. Nykyään voimme ostaa jopa yksilöllisiä lasten jalkineita liittymällä klubiin kuukausimaksulla, jolloin saamme aina sovitun suunnitelman mukaisesti lapsellemme uudet tossut. Yritysten välisessä kaupassa olemme ostaneet erilaisia huoltosopimuksia, ohjelmisto- ja autoleasingpalvelu. Jatkossa meille tarjotaan yhä erilaisempia palveluja tilauspohjaisesti.  

Tiedon keräämisellä esim. IoTn avulla on iso merkitys tilauspohjaisen palvelun kehittämisessä. Esimerkiksi laitteiden kulumistiedon kautta palvelutoimittaja osaa mitoittaa palvelun ominaisuudet ja synnyttää kannattavan hinnoittelun ja samalla luoda asiakkaalle mielekkäitä ratkaisuja.  Uskallan väittää, että tänä päivänä monia palveluita ei tulisi mieleenkään hankkia, ilman kiinteää kuukausiveloitusta. On selvää, että tilauspohjainen malli tuo merkittäviä hyötyjä niin myyjälle kuin ostajalle. 

''Uskallan väittää, että tänä päivänä monia palveluita ei tulisi mieleenkään hankkia, ilman kiinteää kuukausiveloitusta.''

Mitä hyötyjä tilauspohjaisesta mallista on ostajalle? 

Tilauspohjaisessa mallissa ostaja pystyy budjetoimaan kustannuksensa ja toisaalta voi samalla varmistua siitä, että esimerkiksi tuotanto ei tarpeettomasti pysähdy. Ostajan ei myöskään tarvitse lainoittaa investointeja. Jos palvelu ei täytä ostajan odotuksia, voi sopimuksesta irtautua helposti, joten palvelun arvolupaus on kyettävä lunastamaan jatkuvasti. 

Mitä hyötyjä tilauspohjaisesta mallista on myyjälle? 

Myyjälle tilauspohjainen liiketoiminta tuo jatkuvuutta ja mahdollisuuden pitkään asiakassuhteeseen sekä palvelujen lisämyyntiin. Toinen keskeinen hyöty liittyy ennustettavuuteen. Tilauspohjaisia palveluita myytäessä, on helpompaa ennustaa liikevaihdon määrä kyseisestä palvelusta. Ennustettavuuden helpottumisen myötä, myös yrityksen investointien tekeminen helpottuu. 

Tilauspohjaiseen malliin tähtäävä liiketoiminta leviää alalle kuin alalle. Jos et ole vielä kehittänyt myyntiäsi tilauspohjaiseksi soveltuvin osin, kannattaa siihen ryhtyä pikaisesti! Kilpailijasi tulevat sen joka tapauksessa tekemään.   

Tuloksellista liidauspalvelua kuukausiveloitteisesti

Halusimme Helsinki Sales Academyssa katsoa, millä alueella voisimme kehittää tilauspohjaista liiketoimintamallia. Päädyimme tarjoamaan Sales Leading -palveluamme myös kuukausiveloitteisesti. Siten mahdollistamme asiakkaillemme jatkuvan, tasaisen, ammattimaisen ja tavoitteellisen yhteydenpidon omaan asiakaskenttäänsä.

Lue täältä vastaukset viiteen yleisimpään kysymykseen, joita meitä kysytään silloin, kun uusasiakashankinnan ulkoistamista pohditaan.

Haluatko keskustella lisää, miten voimme Sales Leading -palvelun avulla tehostaa myyntiänne? Ota yhteyttä Anniinaan puh. +358 50 595 4481.

 

Kirjoituksen takana on Helsinki Sales Academyn perustaja Olli Syvänen